Rallysporten er som vi alle vet et sluk for lommeboka. Det er ikke bare selve bilen som koster penger, men reparasjoner som krever reservedeler og verktøy, promotering og mekanikere. Når man er etablert er det mye som likevel kommer gratis, og mange er så ivrige med å hjelpe til at de ender med å legge ned flere årsverk hvert år.
En ting som er viktig på slike korte fartsetapper man ser i rally og bilcross, er et velfungerende batteri. Mange taper mye tid og kan risikere motorstans fordi de ikke tar hensyn til det. En billig forsikring er ctek ladere, som er en såkalt start/stopp-lader. Her skal vi se på fordelene med det.
Fullt ladet batteri hver gang
Når man holder på med rally så vil man kjøre korte etapper i maksimal fart. Dette er svært belastende på motor og batteri. Det rekker ikke å lade fullstendig før neste runde. Med CTEK laderen vil alltid batteriet ha maksimal effekt, slik at bilen yter sitt aller beste. Nå kan sjåføren konsentrere seg om krøn og nyper, for da går bilen den korteste og hurtigste veien.
Fullt batteri er ikke alltid optimalt i rallysporten. Men med fullt batteri mener vi et batteri med riktig spenningsnivå. Dette vil gjøre at batteriet sprer ut energi på den mest gunstige måten for en hurtig etappe.
Enkel tilkobling og hurtig lading
CTEK start/stopp laderen er spesialdesignet for biler med denne funksjonen. Rallybiler og andre lignende biler har behov for denne funksjonen da de presser bilene sine til det ytterste. Det er bare å koble det på og ladingen starter automatisk. Det fins tre nivå som indikeres med lys på laderen. Når batteriet er fullt ladet vil en grønn lampe lyse.
I rally må mekanikerne gjøre jobben for at bilen skal være optimalisert fullstendig. Det handler om hundredeler av og til om man vil nå finalen. Det kan bety forskjellen på full stopp og mange suksessfulle år i rallysporten. Tidelene kan være veldig viktig i denne bilsporten.
Sikker lader til de fleste batteri
Start/Stopp-laderen er kompatibel med de fleste 12V batterier, enten de er bly -eller syre-batterier. Det vil ikke oppstå gnister med denne laderen, noe som gjør det trygt å lade i teltet der man kan justere og jobbe med bilen mellom rundene. Man trenger ikke bekymre seg for kortslutninger.
Dette er også en lader som kan brukes utendørs, dersom det er markert på laderen. Det er merket ip44 og ip65 man skal se etter. Når man skal skynde seg mellom to varvmå man være hurtig. Laderen fra CTEK kan monteres hurtig og gi det riktige nivået for at ikke batteriet ikke skal koke.
Billig lader
CTEK er en billig batterilader. Det gjør at man får råd til andre viktige deler. Nye batteri er kostbare og med en CTEK start/stopp-lader vil man slippe å erstatte dem like ofte som før. Et godt vedlikeholdt bilbatteri kan ha lang fartstid, dersom det behandles riktig. Det å opprettholde spenningsnivået er helt avgjørende for en slik bruk.